از مساله تا ایده با تنظیم یار
رصد مسائل عمومی کشور
سیم کشی
روندهای جهانی
رصد مسائل عمومی کشور
سیمکشی داده
روندهای جهانی

بررسی دغدغههای مردم
طوفان ذهنی
روندهای فناوری
نقشهای یک تیم استارتاپی در تنظیمیار
کارآفرین سیاستی
کارآفرین سیاستی دغدغهمند حل نوآورانه و فناورانهی مسائل کشور و رفع مشکلات مردم است. او ایده را از تنظیمیار میگیرد، میپرورد و با تیمسازی به کسبوکاری پایدار تبدیل میکند.

مدیر و طراح محصول
طراح و مدیر محصول با شناخت کامل از اصل مساله و دغدغهای که رفع میکند، ذینفعان و مشتریان بالقوه آن محصول را طراحی میکند. برنامهریزی محصول، اولویتبندیهای توسعه و مراقبت از رشد متوازن آن بر عهده مدیر محصول است.

توسعه کسبوکار
طراحی مدلهای کسبوکار پایدار، پایش روندهای بازار، تعامل با مشتریان و ذینفعان آن مساله بر عهده توسعهدهنده کسبوکار است.

توسعهی فنی
توسعهی فنی جزء جدانشدنی هر تیم فناوریمحوری است. توسعهی فنی محصول شامل برنامهنویسی بکاند، فرانتاند و امور سرور بر عهدهی تیم توسعهی فنی است.

فروش و پشتیبانی
تیم فروش و پشتیبانی در تیمهای استارتاپی تنظیمیار مسئول ارائه محصول به ذینفعان مساله، راهنمایی، پشتیبانی و دریافت نظرات ایشان جهت بهبود محصول است.

بازاریابی
تیم بازاریابی در تیمهای استارتاپی تنظیمیار مسئول رصد بازار، ایجاد کانالهای متنوع دسترسی به مشتریان و برندینگ محصول است.

راهاندازی و توسعه کسبوکار در تنظیمیار
ایدهپردازی قلب تنظیمیار و مهارت کلیدی آن است. ایدهها بهصورت مستمر توسط هستهی مرکزی تنظیمیار بررسی و توسعه مییابند. کارآفرین سیاستی، بهعنوان محور تنظیمیار، در این مرحله تلاش میکند صورت مسائل عمومی کشور و مسائلی که دغدغهی مردم شده است را مدام پایش و بررسی نماید. تنظیمیار سپس بر اساس میزان اثرگذاری ایده، ظرفیت بازار ملی یا بینالمللی آن، بررسی ایدههای مشابه در ایران و دنیا، و دیگر ابزارها نظیر مصاحبه با مشتریان بالقوه ایده را ارزیابی کرده و به پرسشهای کلیدی کسبوکار پاسخ میدهد. خروجی این مرحله طرح یکصفحهای بیان ایده، مدل پیشنهادی کسبوکار و طرح اولیه از MVP است.
در این مرحله ایده توسعه میباید و توسط نهادهای عمومی مرتبط و ذینفعان آن، از میان مردم، صحتسنجی شود. اعتبارسنجی شامل دقیقتر شدن صورت مساله و روش پاسخ دادن تنظیمیار به آن است. تنظیمیار بستر ارتباط و اتصال تیمها و کارآفرینان سیاستی به نهادهای عمومی و گروههای مردمی را تسهیل مینماید. در این مرحله ایده به MVP نزدیکتر شده و طرحی اولیه از محصول توسعه مییابد.
ایدههای تنظیمیار اگرچه معطوف به حل مسائل عمومی کشور است؛ اما، برای تبدیل به کسبوکار میبایست اولا دغدغهی واقعی و مسالهی روز مردم باشد، ثانیا از منظر نهاد عمومی مرتبط مورد تایید باشد، و نهایتا در زنجیرهی ارزش و اکوسیستم آن در بخش خصوصی قابل تعریف و تایید باشد. تنظیمیار بستر ارتباط و اتصال تیمها و کارآفرینان سیاستی به فعالین بخش خصوصی را تسهیل مینماید. در این مرحله ایده میبایست جایگاه خود را در میان زنجیرهی ارزش مرتبط با خود پیدا کرده و قابلیت تعریف کسبوکاری پایدار داشته باشد. علاوه بر این، در مرحلهی بهبود MVP نهایی شده و بهصورت محدود در بازار و مشتریان بالقوه آن تست میشود.
در مرحلهی توسعه، علاوه بر فرآیند چرخشی-افزایشی بهبود و توسعه محصول، ماژولهای بازاریابی و فعالیتهای تبلیغاتی اجرایی میشوند. هدف از این مرحله جذب مشتریان برای ورود جدی به بازار است. در این مرحله ابعاد فنی محصول توسعه یافته و محصول متناسب با نیاز مشتری در مراحل پیدرپی چرخشی-افزایشی اصلاح میشود. خروجی مرحلهی توسعه نهاییسازی محصول قابل عرضه به بازار، بازاریابی و فروش محصول است.
در پنجمین و آخرین مرحله از توسعهی کسبوکار در تنظیمیار تیم و ساختار آن نهایی شده است. محصول در حال فروش در بازار است و ماژولهای پشتیبانی و فروش به تیمها اضافه میشوند. در این مرحله جهت جذب مشتری برنامهریزی و اقدام میشود. نهایتا تیم در این مرحله آمادهی خروج از تنظیمیار میشود.

تیم همیاران توسعهی کسبوکار در تنظیمیار

کمیل شاه حسینی

محمد حسین مسعودی

علی باقری

نیلوفر شرفی

ناصر مهدیه

مهیار برآبی

مهسا نوری
